Hej,
    vilka kurser som det är just för dig lättare att börja med - kan vi på FRåGA SYV inte uttala oss om, för vi vet inte vad du tycker är lättare och svårare. För att bli behörig till sjuksköterskeutbildningen behöver du bli behörig och måste skaffa dig både grundläggande och särskild behörighet + lyckas konkurrera in dig på en utbildningsplats.
    Konkurrera kan du med resultatet från högskoleprovet.
    Grundläggande behörighet kan du (kanske) få på "reell kompetens"/en annan väg (detta om du har eller kan skaffa dig 3-årig arbetslivserfarenhet). Om du har 3-årig arbetslivserfarenhet, se info på antagning.se/sv/dina-betyg/en-annan-väg då kan du satsa på att få bli bedömd (grundläggande behörighet) på några få gymnasiebetyg.
    Betygen för särskild behörighet behöver du dock, under alla omständigheter, skaffa dig.
    Så, frågan är om du vill/kan satsa på det snabbaste vägen in: läsa de kurser som krävs inom "reell kompetens" (detta om du har 3-årig arbetslivserfarenhet) + för särskild behörighet: Matematik 2, Samhällskunskap 1b och Naturkunskap 2. Och så gör du högskoleprovet (för att kunna konkurrera om plats).
    Du kan börja med att söka läsa matematik 1a, Naturkunskap 1b och Samhällskunskap 1b, svenska 1 och engelska 5. Det är fem gymnasiala kurser á 100poäng/styck. Sammanlagt motsvarar de studier på heltid i 25 veckor.