Julia

    Hejsan, vad behöver man läsa för högskoleförberedande ämnen om man vill bli SO lärare?. Jag har hört att man behöver läsa svenska 1, 2 och 3. Engelska 6 och matematik 1, är det rätt?

    • Anna : Svenska 3, eng6 och matte 1 måste du ha godkända betyg i, det stämmer, men det kanske inte räcker med det. Läs mitt svar, nedan.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Julia,
    för att bli lärare i ämnet Samhällskunskap brukar det bland annat krävas att man har godkänt betyg i Samhällskunskap 2 (som är en kurs som ligger högre/över än Samhällskunskap 1b) - man läser alltså, samhällskunskap 1b och sedan 2; eller så läser man samhällskunskap 1a1, sedan 1a2 och sedan 2.
    ***
    Det finns många olika högskoleprogram där man på "något sätt" blir lärare i SO-ämnen. Det finns också flera ämnen, som historia, geografi, samhällskunskap. Så, frågan är på vilken nivå: grund- eller gymnasieskola (och inom grundskola - är det på högstadiet eller för tidigare åldrar) som du vill bli lärare i; nästa fråga blir om exakt vilka ämnen som du vill bli lärare i? På gymnasiet brukar man bli lärare i 2 ämnen, och på högstadiet (grundskola) - i 3 ämnen. Programmen på högskolenivå som leder till samma behörighet, t.ex lärare i historia och samhällskunskap på gymnasiet, kan i vissa fall kräva lite olika behörighet, t.ex kan matematik 2 krävas på vissa lärosäten men inte på alla.
    Det är därför omöjligt att svara exakt vilka kurser du behöver för behörighet, utan du måste hitta det programmet som du vill söka till och se vad det programmet kräver för särskild behörighet.