isabelle
    jag har hittat en linje jag vill gå men jag vet inte om mina betyg räker för att komma in på ekonomi programmet.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    För att bli behörig till gymnasiala utbildningar på Ekonomiprogrammet (EK), Humanistiska programmet (HU) eller Samhällsvetenskapsprogrammet(SA) krävs det att man i sitt Slutbetyg från grundskolan har godkända betyg i geografi, historia, samhällskunskap och religion samt i minst fem andra valfria ämnen + i svenska/svenska som andraspråk, engelska och matematik.

    Som behörig sökande, konkurrerar man mot andra som söker samma utbildning på samma skola. Obehöriga deltar inte i konkurrensen och har med det ingen chans att komma in.

    Studie- och yrkesvägledare