Maryam
    Hej! Jag kommer gå ekonomiprogrammet men inrikting Juridik. Mitt drömyrke är mellan äffärsjurist/advokat eller att bli en lärare och undervisa i sva/ sva som andra språk. Jag undrar vad man kan göra eller om man kan läsa något speciellt ämne efter gymnasiet för att bli svenska lärare istället även om ja gått ekonomi ? (om jag skulle ångra mig och vilja bli det istället för advokat). Isåfall vad kan man läsa efter ekonomiprogrammet för att kunna gå högskola och plugga till svenska lärare ? Tacksam för svar.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Maryam,
    Advokat >> är i grunden Jurist >>; man behöver efter gymnasiet komma på juristprogrammet och läsa i 4,5 år för att ta ut juristexamen.

    Läraryrket >> - förutsätter också en högskoleutbildning; för att bli behörig lärare måste man få ut Lärarlegitimation, och för det krävs det Lärarexamen.
    Gymnasielärare är oftast behörig att undervisa i 2 ämnen och läser på högksola i minst 5 år. Grundskolelärare är oftast behörig att undervisa i 3 ämnen och läser på högskola i minst 4,5 år.
    Det är kanske inte omöjligt att bli behörig endast i ett ämne, i SAS, svenska som andraspråk - och det tar minst 3 års studier på högskola på heltid.
    Utbildningarnas innehåll och längd kan ändras. Det är därför för tidigt att planera i detalj för vilken utbildning och hur länge du ska gå efter gymnasiet.
    Du behöver inte tänka på att lägga till några speciella kurser på gymnasiet - om du läser på EK, juridik, för att bli behörig både till juristprogrammet och till utbildning för lärare i SAS.

    Vänligen

    ANNA