Hej Joakim,

    Gymnasieskolans El- och energiprogrammet, Fordons- och transportprogrammet eller Bygg- och anläggningsprogrammet är lämplig bakgrund för arbete i gruva.

    Bergarbetare utbildas ofta internt inom företagen. Internutbildning innebär ungefär fem till sex månaders utbildning för att arbeta som borrare eller laddare. För att bli fullärd i skrotningsarbetet krävs längre erfarenhet, ungefär ett år. Många arbetsgivare kräver förkunskap i form av slutfört treårigt gymnasium samt B-körkort.

    I gruvnäringen finns annars många olika yrkesroller, bl.a som Ingenjör i gruvteknik, som Flödesoperatör eller som Processoperatör i malmanrikning.
    Tips!
    Kika på Yrkeshögskoleutbildningar, t.ex
    bergsskoleingenjor-berg-och-anlaggningsteknik-filipstad
    och
    bergsskoletekniker-berg-och-anlaggningsindustri-filipstad
    --- sök annars alla jobb inom gruvan som du vill ha och förhoppningsvis kan du få jobb och bli utbildad på arbetsplasen, på arbetstid; samråd annars med Arbetsförmedlingen och med de som anställer för arbete i gruvan hos de arbetsgivare där du vill arbeta.

    Hänvisningar/länktips:
    yhguiden.se/resultat?Education.text=bergarbetare
    framtid.se/yrke/borrtekniker
    framtid.se/yrke/bergarbetare
    framtid.se/yrke/gruvarbetare