K

    Hej! Jag undrar tex: Naturkunskap 1a1 läser man för 50 poäng men vad menas med det?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej K,

    en gymnasiepoäng = en undervisningstimme. De flesta gymnasiala kurser är på 100 poäng dvs kursen omfattar 100 undervisningstimmar.

    En kurs á 50 poäng = 50 undervisningstimmar, dvs det är en "liten" kurs.

    Det finns några större kurser på gymnasiet, t.ex Fysik 1a är en 150 poängskurs; den omfattar 150 undervisningstimmar.

    Gymnasiepoäng mäter alltså kursernas Storlek. De har inget med betygen att göra. Varje kurs i språk, i  matte  och i engelska är t.ex 100 poäng, oavsett vad för betyg man får.

    bästa hälsningar

    ANNA