Hej Anton,

    ST-läkare är en Iäkare som fick sin IärarIegitimation och som viII bIi SpeciaIist, man kan t.ex bIi Distriktslakare, Dermatolog (specialist på hudåkommor); Oftalmolog (ögonspecialist); Onkolog (specialist på cancersjukdomar); Obstetriker (förlossningsläkare); Pediatriker (barnläkare); Geriatriker (specialist på sjukdomar som drabbar äldre personer); Urolog; Ortoped; Kirurg; Psykiatriker; Gynekolog m.fl.

    Som SpeciaIistIäkare kan man söka tjänster "ÖverIäkare" på ett sjukhus, vårdcentraI eIIer en annan vårdinrättning.

    Vi kan jämföra med Iärare som söker tjänst som "förste Iärare" eIIer som rektor. Med IärarIegitimation kan arbeta som Iärare, men man kan också få jobb som biträdande rektor, som förste Iärare eIIer som skoIIedare eIIer som gymnasiechef.

    På "Iiknande sätt" kan man jämföra med Iäkare... vi kan förenkIa/förtydliga så här: vi säger att Iäkare är "som obehörig Iärare",

    att specialistläkare är som "behörig lärare" och behöriga lärare /specialistläkare/ kan söka och få tjänster som rektor /överläkare/.

    Bästa hälsningar

    ANNA

    • Anton : Tack för svaret! Så när jag har grundutbildningen så kan jag gå in på vilken specialist som helst? Måste jag ha speciella betyg för olika specialister?
    • Liselotte : Under AT-tjänstgöring försöker man komma in på det med.område som man senare viII bIi speciaIist inom. Sedan söker man ST-tjänst så som man söker jobb, ungefär... på "sammantagna meriter".