Ann

    Hej! Jag har kollat runt på lite olika utbildningar, och undrar nu en sak. Under de olika urvalsgrupperna står poäng, men vad betyder poängen egentligen? Är poängen som står tillhörande den med lägst poäng som kom in eller typ ett snitt av alla som kom in i den urvalsgruppen?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ann,
    siffran som står under de olika urvalsgrupperna BI och BII är meritvärde med vilket minst en person (sista) som kom in blev antagen. Det betyder att alla sökande med högre meritvärde blev antagna och ingen med lägre (än den siffran) meritvärde blev antagen.
    Vid HP- står resultat från högskoleprovet för den personen som sist kom in i HP-urvalet. Det betyder att alla sökande med högre resultat på högskoleprovet blev antagna och ingen med lägre resultat blev antagen.
    Siffrorna kallas därför Antagningsgränser.