Mert

    Hej, jag är en 20 år gammal kille som studerade på CyberGymnasiet i Odenplan. Jag har tagit ett paus från skolan i 1 år och valde att jobba istället då jag gick ut gymnasiet förra sommaren och hade ganska många icke godkända betyg inkluderat Gy-arbetet. Jag studerade teknik programmet samhällsbyggnad och miljö. Jag vill påbörja någon sort av utbildning nu igen men har ingen aning om vad jag bör göra eller bad jag "vill" göra. Jag vet inte vad jag borde plugga till så skulle jättegärna få hjälp av er att bestämma mig till vad jag ska göra och vad jag behöver göra för att nå dessa mål.

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Vänd dig till komvux i den kommunen där du är folkbokförd och be om vägledningssamtal med en SYV.

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan, jag tycker du fick bra förslag i Mikael svar om att boka tid med studie- och yrkesvägledare på komvux.
    På komvux kan du göra planering mot examensbevis: högskoleförberedande- eller yrkesexamen.
    Även med yrkesexamen kan du senare kunna söka läsa på högskola-universitet om du så önskar, men då behöver du bland annat godkända betyg i svenska 2,3 och i engelska 6 (kurser som annars ej krävs för examensbevis från ett yrkesprogram, yrkesexamen).
    Det finns uppskattningsvis cirka 8.ooo yrken och över 2.000 av dem beskrivs på www.framtid.se - du får gärna kika på många olika yrkesbeskrivningar.
    Studera på gymnasial nivå som vuxen (20 år eller äldre) kan man annars även på folkhögskolorna, förutom komvux, alltså.