Vishav
    Hej! Jag är en elev i nian som tänker gå de högskoleförbredande åren på gymnasiet, jag bor i Huddinge som ligger i Stockholm och tänker på att börja i ett gymnasium inne i stan. Jag har ett ganska bra meritvärde på ca 290 poäng, men problemet är att jag inte vet vad jag ska välja för linje, eller vilket gymnasium jag ska börja i. Jag satsar på att få ett väl betalt yrke i framtiden, t.ex som en pilot, mäklare, advokat, osv.

    Jag har funderat över Ekonomi programmen och Natur programmen, men majoriteten av procenten ligger på Ekonomi då jag inte är så förtjust inom NO-ämnerna och labbet. Men valde den linjen då yrken man kan plugga vidare till efter den linjen var ganska bra. Annars hade jag tänkt gå Ekonomi programmet, vet inte ifall jag tänker gå Juridik eller EkEk.

    Men det jag försöker få fram är att jag undrar vilken linje jag bör välja och vilka gymnasium passar mig bäst? Jag vill ha ett väl betalt yrke i framtiden då jag klarar av det & har ansvaret, och jag har funderat på att bli en mäklare under ett tag men vet faktiskt inte vad jag vill bli.

    Vilken linje bör jag ta och vilka gymnasium borde jag checka in? Helst inne i stan i Stockholm. Tack!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Vishav!

    ang. "väIbetalda yrken" så är det en svår fråga att svara på. Man kan med "välbetalda yrken" mena ganska så olika saker. Sedan är det också så att om man startar eget (t.ex som Mäklare) så får man den "lönen" som man själv tjänar, "drar in".

    Detsamma gäller om du är konsuIt (t.ex med grundutbiIdning Jurist) - och säljer dina arbetstimmar. För det första så måste du hitta någon som vill köpa dina tjänster och för det andra förhandla en hög "timpeng".

    Som anställd, är det också olika på hur bra man är på att förhandla hög lön för sig själv... och lönenivåer ligger olika i olika delar av landet. Och var lönenivåerna ska ligga om 7 år, när det blir dags för dig att söka jobb, vet vi idag ännu inte. :(

    Utifrågn din fråga och så som du beskrivet vad du är intresserad av - så skuIIe jar rekommendera Ekonomiprogrammet, inriktning Juridik men att du även tar Matte 3b som en vaIbar kurs, t.ex som programfördjupande kurs. Matte 3 krävs nämligen både för ekonomiutbildningar på högskola och för att kunna bli fastighetsmäklare.

    Vilka gymnasieskolor som i Stockholm erbjuder EK, inriktning Juridik - kan du se här>>>>

    Gå på öppet hus på flera skolor och boka prova-på dag på ett par-tre skolor, är mitt råd.

    Vänligen

    JuLia Syv