Hej, Skolverket skriver om betygskriterier för olika ämnen och kurser: dock behöver de tolkas och tolkningsföreträde är det den undervisande läraren som har.
    Svårt att förklara i detalj Exakt vad en elev måste kunna för att få ett visst betyg; kanske är det lättare i t.ex matte - därför att 2 x 2 är ju = 4 och alla andra svar blir då fel... :) men inom sådana ämnen som språk, historia, samhällskunskap då är det inte lika lätt att veta vad som är rätt eller fel.
    Det är, hur som helst, lärarens kompetens att sätta rätt betyg.
    Du kan annars kontakta skolverkets upplysningstjänst; tel.nr 08-527 332 00.

    Vänligen
    ANNA