Lina
    Hej!
    Jag sitter och funderar kring det relativt nya vård- och stödsamordnarprogrammet. Det är en utbildning som skulle passa mig väl, men med tanke på att det kan vara väldigt tungt att jobba med andra människors psykiska ohälsa tvekar jag. Å andra sidan vill jag göra det, vilket innebär att jag därmed är beroende av att det finns arbetsgivare som vill anställa mig med den utbildningen.

    Vad kan jag jobba med i framtiden med den utbildningen?
    Blir det svårt att bli anställd?
    Vart kan jag hitta lönestatistik (finns inte på allastudier.se)?

    Dessutom undrar jag ifall det finns någon möjlighet att jobba som stödsamordnare för elever i skolor. Personligen så tycker jag att det behövs stödsamordnare utöver specialpedagoger som kan organisera åtgärdsprogram och följa upp hur det fungerar med berörda elever på alla skolor, men finns det någon chans att jag får jobba med det ifall jag inte blir specialpedagog?

    Vänliga hälsningar,
    Lina E.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej Lina, jag hittade Intervju http://www.kau.se/bli-student/studiemiljo/intervjuer/mona-hueller med en f d studerande på den utbildningen som du är intresserad av, som numera jobbar som behandlingsassistent för personer med missbruk och beroendeproblematik.
    För Behandlingsassistent ligger lönen idag lite över 22 000 kr. i månaden - i genomsnitt.

    Jag tror att du kan få mycket värdefull information från Jannika Magnusson, Studie- och karriärvägledare, som jobbar på just den utbildningen.
    Du kan ringa eller maila till henne. Här får du hennes kontaktuppgifter: [email protected]
    Telefon: 054-700 17 25.

    Jag vill även ge dig förslag på alternativa utbildningar, som finns på Yrkeshögskolan. Den här till exempel http://www.yhguiden.se/utbildning/yrkeshogskola-sodertalje/samordnare-inom-assistans-och-omsorg-med-arbetsledaransvar som är på 2 år.

    Om du är tveksam inför att satsa på en utbildning som leder till att du kommer att ha med psykisk ohälsa att göra (vilket kan vara tungt) - kanske vill du titta på lite andra inriktningar: http://www.yhguiden.se/utbildning/yrkeshogskolan-i-molnlycke/sakerhetssamordnare
    (2 år på halvtid - distans).
    För övrigt, så kan jag varmt rekommendera Yrkeshögskoleutbildningar, som är oftast kortare än högskoleutbildningar och leder med stor säkerhet till till direkt. Det är nämligen så att YH utbildningar får lov att starta enbart om behov på arbetsmarknaden kan påvisas. På det sättet kan man NÄSTAN få jobbgaranti efter en YH utbildning.

    De arbetsuppgifterna, som du är mest intresserad av, kan du troligtvis få efter utbildning till Socionom eller till LSS handledare, se utbildningens presentation på http://www.yhguiden.se/utbildning/consensum-yrkeshogskola/lss-handledare-med-spetskompetens-i-pedagogiskt-forhallningssatt.

    Jag hoppas att mitt svar hjälper dig att komma vidare mot en passande utbildning.
    Bästa hälsningar
    Liselotte SYV
    Liselotte