Hej Pontus,
    det är inte obligatorisk att ställa frågor till Studie- och yrkesvägledare. Man KAN ställa frågor om man har frågor. Har man inga frågor, behöver man inte ställa några.
    Vad du undrar över - är det bara du som vet.

    Om du inte undrar över ngt., utan vet vad du ska söka på gymnasiet, bra. Då vet du det.
    Om du vill kan du berätta för SYV på din skola vad du vill söka och VARFÖR du vill söka just det du har bestämt dig för - så kan ni prata utifrån det...

    Tips från oss på Fråga SYV - ha flera olika alternativ, helst Många olika alternativ i din gymnasieansökan; sök samma program på flera olika skolor och även andra program, detta pga i fall man endast har ett alternativ och det alternativet kanske inte blir möjlig att gå på /ex. kan utbildningen läggas ner och inte starta eller att man ej kommer in/ - då har man inga alternativ. För varje ny alternativ har man en ny chans att få gymnasieplats.

    Fler tips - provåk till gymnasieskolan några ggr., ta tid - förställ att du ska åka så här fram/tillbaka i 3 år. Att det blir för långt att pendla är en av orsaker till avhopp från gymnasiet.

    Du kan be syv-en att hjälpa dig boka prova-på dag på gymnasiet. Det rekommenderar vi att man gör - går på minst en prova-på dag, helst flera dagar på flera olika gymnasieskolor.

    Bästa hälsningar

    ANNA