Sheila
    Hej! Det är så att jag nu för fullt letar efter ett universitet/högskola för att studera ett naturvetenskapligt basår på och då måste biologi och matte 3b ingå i året då jag läste samhälle/beteende linjen på gymnasiet. Min viktigaste fråga just nu är hur man kan få tag på bra och inte dyr hjälp med alla ämnen under basåret då alla naturämnen inklusive matte är mina svagaste sidor och jag är inte överdrivet sagt extremt dålig på dessa ämnen men vill verkligen klara av detta år och eftersom att jag förmodligen inte heller kommer plugga i Stockholm så har jag inte ens min familj i närheten och detta är matte och naturämnen på mycket hög nivå. Så vad kan jag göra? Snälla hjälp mig. Mvh Sheila

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Sheila!

    Jag undrar vad är anledning till att du vill läsa ämnena på eftergymnasial nivå, som du har svårt för?

    Nu, när du är 19 år och är klar eller nästan klar med gymnasiet, bör du satsa på att läsa någonting som du är bra på, så att du kan skapa dig en yrkeskarriär.

    Om vi säger att du klarar det naturvetenskapliga basåret med godkänt resultat, vad gör du sen? Vill du studera ännu mer inom de vetenskapliga ämnen som du har svårt för?

    Det är konkurrens om utbildningsplatserna på ett naturvetenskapligt basår och det finns ingen garanti på att du kommer in. Om du söker och kommer in - får du göra ditt bästa i så fall men jag förstår inte varför satsa på ngt. som känns så svårt för dig?

    Det finns många olika yrken och många olika möjligheter att skapa sig yrkeskarriär. Du får gärna läsa om olika yrken på www.framtid.se

    Återkom gärna och berätta vad dina planer är. Jag vill hjälpa dig men för det måste jag förstår vad du vill göra och varför, vad ditt mål är.

    Bästa hälsningar & lycka till!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare