Andi

    Hej! Jag har läst min första termin till sjuksköterska men har insett att det inte passar mig. Jag har tidigare arbetat inom service och det har passat perfekt för mig men jag vill inte jobba på Espresso house resten av mitt liv. Men jag älskade att få arbeta med människor och jag är väldigt positiv och pratlgad. Dessutom tycker jag det är väldigt spännande med pedagogiskt ledarksap, psykologi osv. Men jag vet inte alls vad det finns för yrken som skulle passa mig? Jag har gjort flera tester på vad för typ av jobb som passar mig men då dyker bara de vanliga jobben upp som sjuksköterska, psykolog osv jobb som jag redan vet finns men jag vet inte skulle passa mig. Vad finns det för typ av jobb inom service branschen eller kanske som försäljare eller liknande där jag får jobba med människor och gärna peppa och kompetensutveckla personal eller liknande och var kan jag lära mig mer om det? Jag har lite tankar som kanske HR, försäljare, eller kanske jobba med personalfrågor alltså jag är väldigt "peppig" som person och får ofta höra att jag är överdrivet positiv och glad och vill gärna få utnyttja det inom mitt yrke. Jag har läst en termin till sjuksköterska och jag tyckte det var jättekul men kände att det inte passade mig, jag vill inte behöva ge bort mina helger, behöva jobba inom en så stressig och udnerbemannad marknad. Det är därför jag inte är intresserad av vårdbranschen för det känns väldigt psykiskt krävande. Istället är jag lite nyfiken på kanske säljbranschen, HR eller liknande? Alltså jag har så dålig koll på vilka jobb som finns som sagt och vet inte var jag kan lära mig mer jag hittar mest om yrken jag redan vet finns. Men vad finns det för yrken där jag får jobba med människor, gärna använda mig av psykologi men som inte är så "tungt" som när man jobbar inom vården.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Andi,

    kika gärna på följande yrken:

    Marknadsförare
    Kommunikatör
    Socionomyrken
    Dietist
    Jobbcoach
    Studie- och yrkesvägledare
    Reseledare
    Flygvärd/-inna
    Tågvärd/-inna
    Hotellmanager
    Rektor/skolledare
    Fastighetsmäklare.

    Du kom in på utbildning till sjuksköterska och om du skulle fortsätta med den utbildningen, skulle du kanske kunnat starta eget och erbjuda kurser i HLR. Företag och organisationer brukar köpa in kurser i livräddning för personal. Som sjuksköterska kan man även jobba inom företagshälsovården eller som skolsköterska och bland annat (som en del av jobbet) peppa de anställda eller elever i att förändra sin livsstil till den mer hälsosamma.

    Jag tänker också på att lärarutbildning ger många olika möjligheter (förutom att jobba osm just lärare, alltså). T.ex KAA-ansvariga eller Projektledare för ett projekt som jobbar "mot hemmasittandet" är ofta i grunden lärare (eller SYV-ar).