naranciaasupremacy

    Hej! Jag har studerat el och energi med inriktning dator och kommunikationsteknik på gymnasiet, nu vill jag studera till nätverkstekniker och undrar vilka kurser som saknas? Från vad jag sett verkar det som att jag bara saknar någon enstaka kurs. Hur vet jag vilka som saknas, och isåfall, kan jag senare ansöka om att plugga bara den kurs/kurser som saknas?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    yrket Nätverkstekniker är i Sverige icke-reglerat; det betyder att arbetsgivare får anställa med vilken utbildning de själva tycker passar. Det finns, alltså, inga strikta krav på vilka kurser man ska ha godkända betyg i. Du får gärna kika på utbud av utbildning inom yrkeshögskola. Exempel på en yrkeshögskoleutbildning som du gärna får titta på:
    utbildning/edugrade/network-engineer-natverksspecialist --- titta annars på många utbildningar på www.yhguiden.se
    ************
    Om du inte vill eller kan söka läsa på yrkeshögskola, se vad komvux i din kommun har i sitt utbud. Du söker till komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Du har läst EE på gymnasiet och jag undrar om du har godkänt betyg i kursen Nätverksteknik, 100 poäng? Du kan kika på programplan för EE>> där du i listan på programfördjupningar ser vilka de olika kurser som har med "nätverksteknik" att göra som kan finnas på gymnasial nivå. Vilka av dem som komvux i just din kommun kan erbjuda, måste du få svar från komvux i din kommun.

    Studie- och yrkesvägledare