Mohammed
    Hej, läser just nu el och energi programmet 2a året på gymnasiet. Går som lärling och har varit ute på praktik 1 hel termin från första året i år1 och nu hela detta året. (3 dagar i veckan praktik och 2 dagar skola). Har så sjukt mycket ångest av praktiken och tror inte att jag klarar av att gå ett helt år till såhär. Själva el kurserna är inte jag har besvär med då det är intressant att lära sig om det ämnet. El har alltid varit ett intressant ämne för mig när det kommer till teorin. Men praktiken är det som strular till det för mig. Har inga problem med de teoretiska ämnena och har dessutom lagt till sva 2, sva 3. Matte 2 och engelska 6. El teoretiska ämnen har jag inte heller något problem med. Dagarna går så sjukt segt under praktiken, är så sjukt fylld med ångest under tiden jag är där, och att veta om att jag ska ta mig hem för att sova och göra om samma grej dagen efter gör det inte bättre. Jag har så svårt att tänka mig att det här är så många människors vardag. Undrar om det på något sätt går att få examen ändå. Att på något sätt endast göra teori för att sedan kunna söka till högskola/ annan utbildning?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Det är inte förbjudet att byta från lärling till skolbunden undervisning- fråga på din skola om du kan sluta vara lärling, men då förlorar du också lärlingsersättning. Om din skola ej kan erbjuda läsa bundet, försök byta till en annan skola som kan.