Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sofia,

    om du med handelshögskola menar den privata högskolan - HHS i Sthlm, hemsidan hhs.se så är deras Behörighetskraven att man bl.a ska ha lägst C i betygen... Högskoleprovet (även högsta resultatet) befriar inte för kravet för att vara behörig och till HHS blir man ju inte behörig med lägre betygen än C... så, jag tror tyvärr inte man kan "komma in på högskoleprovet" för att obehöriga sorteras ut och deltar inte i konkurrensen om utbildningsplats utan direkt får svar OBEHÖRIG.
    Men du får gärna kontakta personal på HHS; det en privat högskola och gör lite som de själva vill. De sätter egna behörighetsregler; de bestämde sig för att inte erkänna meritpoängen. Om de kan göra undantag från sina egna behörighetskraven, är det endast de själva som kan svara på.
    Vänligen
    Julia

    • : Okej då förstår jag. De enda ämnen jag har under C är matematikkurserna, så om jag ska komma in med HP måste jag då komplettera upp mina mattebetyg?