Daniel
    Hej!
    Jag är en tredje års gymnasist på naturvetenskapsprogrammet. Har lite frågor gällande merit poäng i samband med utökade kurser. Nu i 3an har jag valt både ma5 och eng7 för att sammanlagt få 2 meritpoäng. Jag har även utökat mitt program med matematisk specialisering (utökad kurs) som ska ge 0,5 merit. Därav en total merit på max 2,5. I både ettan och tvåan gick jag och skolans syv igenom min studieplan för att jag skulle kunna få ihop 2,5 i merit, denne menade då att jag kunde gå en utökad kurs få meriten utan att behöva räkna in betyget från denna kurs i mitt snitt. Nu verkar det dock lite invecklat huruvida man kan få merit från en utökad kurs? Hur ska jag få meriten för ma-specialisering är alltså min fråga till er? Hur funkar det? (I skrivande stund går jag ett utökat gymnasieprogram med 2600 poäng)

    PS. Eftersom jag ämnar att söka en utbildning som kräver mer än 22,0 är det viktigt att jag kan lösa detta snarast.

    MvH Daniel Holst