Anton
    Hej! Jag har läst tyska 1-4 och har fått ett E i alla ämnen. Min lärare säger att jag har 1,0 i meritpoäng nu. Vi hade en debatt men han gav sig inte och jag fick ge mig då jag tror att jag har 1,5 i meritpoäng. Vad är det som gäller? Ska ska jag bita i det sura äpplet och läsa steg fem också eller vadå? Jag har slutbetyg och gick ut 2011.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Anton!
    Maximalt antal meritpoäng som man kan få är 2.5.
    Inom Moderna språk är maximalt antal meritpoäng 1.5.
    För godkänt betyg i Moderna språk 3 får man 0.5 och för godkänt betyg i Moderna språk 4 får man 1.0 i Merit. (men om moderna språk 3 krävs för särskild behörighet till en utbildning som du söker - t.ex. om du söker till språklärare t.ex. då räknas inte merit för moderna språk 3, eftersom man får ej meritpoäng för de kurser som krävs för behörighet.)
    Du borde kunna få 1.5 i merit för moderna språk 3 och 4 (om inte moderna språk 3 krävs för behörighet till just den utbildningen som du ska söka på högskolan), men om du redan GENOM MATTE OCH ENGELSKA har mer än 1.0 i merit - kommer du ändå få SAMMANLAGT 2.5 i merit för det är max man kan få.

    Bästa hälsningar
    ANNA
    • Anton : Men då har jag rätt för han säger att jag har bara 1,0 som jag missade att skriva. Han säger att det är 0,5 på 3,4,5 vardera. Då behöver jag inte läsa nivå 5 också för iframtiden ska jag ev in på juristlinjen eller phs.
    • Anna : Jag missade att du har SLUTBETYG och måste be om ursäkt. Din lärare har rätt. Se på https://www.antagning.se/Global/Faktablad%20HSV-VHS/gar-i-gymnasiet.pdf Om du hade Examensbevis, då gäller de reglerna som jag har beskrivit i mitt svar till dig, men eftersom du har Slutbetyg, gäller andra regler. Jag skickade nu länk till dig - infoblad om vad som gäller för dig, som har slutbetyg utfärdat år 2010 eller senare.
    • Anna : Jag råder dig att kontrollera det även med SYV på Komvux där du läser. Det är annars Antagning.se som räknar på dina betyg, när du söker till högskola. Det är Antagningen´s tolkning av reglerna som verkligen gäller. Info på deras hemsida är det som man får "rätta sig efter". Du kan också kontakta Antagning.se och höra med dem.