Studerande
    Hej!

    Vad ger matte 3b behörighet till? Alternativt vilka utbildningar kräver inte matte 3b?

    Jag har fått några svar på hemsidan men de är från flera år tillbaka. Jag går samhäll beteende och läser matte 3b och franska 7 som utökade kurser. Jag valde till matten för behörighetens skull men nu undrar jag om det ens är värt det? Jag vet inte vad jag vill plugga till efter studenten, därför vill jag försöka hålla så många dörrar öppna som möjligt. Det verkar inte finnas någon uppdaterad lista med vad matte 3b ger behörighet till så jag frågar er.

    Sedan undrar jag också om jag får meritpoäng för matten när den ligger som utökad kurs? Franskan läser jag endast för att jag vill lära mig språket men jag får väl inte meritpoäng för mer än franska 3, 4 och 5?

    Tack på förhand!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Clara,

    du får Meritpoängen för kurserna, som ger meritpoäng, även om de i ditt examensbevis kommer stå som U-utökat program. För Moderna språk kan man totalt få maximalt 1.5 meritpoäng men det är bra att kunna mer inom språk både flera språk och djupare kunskaper i varje språk man kan.
    Vad gäller vilka utbildningar som kräver, för särskild behörighet, matematik 3, så är det svårt att uppge en fullständig lista och det av flera anledningar:

    - utbildningsutbud förändras, nya utbildningar kan tillkomma och vilken behörighet de kommer att kräva går inte veta på förhand;
    - det finns tusentals utbildningar på de svenska lärosätena (högskolorna och universiteten) och det är svårt att ha en total överblick över de alla;
    - ett mindre antal utbildningar kräver specifikt matematik 3c (alltså 3b duger inte), fast komvux ger inte plats på kursen matte 3c om man redan har godkänt betyg i matte 3b för komvux tycker att det är "samma kurs" (det är annars "motsvarande kurser");
    - det finns också jättemånga utbildningar utomlands, och de kan kräva vissa mattekunskaper också...
    och sist men inte minst, så det oftast "en kombination av kurser" som krävs för särskild behörighet, inte endast matte 3b, utan också en eller flera kurser till - t.ex Samhällskunskap 1b och matte 3b. Nu är samhällsk.1b inte ngt problem för dig som läser på samhällsvet.programmet för den kursen ingår som obligatorisk, men om man läser på ett program där endast samhällskunskap 1a1 ingår, så måste man i så fall aktivt välja läsa även samhällsk.1a2.

    Exempel som förklarar varför det är svårt att ha en lista på utbildningar som kräver matte 3. Vi tittar på yrket Optiker - för några år sedan krävdes det Olika kurser inför optikerprogrammet, på de 2 lärosäten där programmet gavs: på Karolinska Institutet i Stockholm: Biologi 1, Fysik 1a, Kemi 1 (alt. Naturkunskap 2), Matematik 2 (a, b eller c) men på Linné Universitetet krävdes det förut högre behörighet, nämligen : Biologi 2, Fysik 1a/1b1 + 1b2, Kemi 2, Matematik 3c men från antagning till hösten 2017 sänktes kraven på Linné Universitetet och blev desamma som på KI i Stockholm, dvs det räcker med att ha godkända betyg i Matematik 2 och Naturkunskap 2.
    Så, särskild behörighet till Samma program på olika svenska lärosäten kan vara olika (i alla fall skilja sig något)... och så är det ständiga förändringar.

    Men annars så är det utbildningar till följande yrken som brukar kräva, bl.a matte 3b, för särskild behörighet
    Civilekonom
    Fastighetsmäklare
    Ekonom (med utbildning på högskolenivå, t.ex kandidat i ekonomi)
    Arkitekt (här krävs det förutom samhällskunskap 1b även naturkunskap 2, så man blir inte behörig utan nk2)
    Biomedicinsk analytiker (ibland förkortas till "BMA") - utbildningen kräver även biologi2, kemi2 och fysik1a.

    Om du inte alls vet vad du vill göra efter gymnasiet och om du samtidigt inte gillar matte speciellt mycket och kan byta till en annan kurs (om din gymnasieskola anser att det är fortfarande möjligt, vilket kanske tyvärr inte är fallet) då kan du byta från matte 3b till en annan kurs. Ansök om det snarast, för att ju längre tiden går, desto mindre chans att byta kurs.
    För övrigt: är det bra att kunna mer matte. Det är bland annat därför man för meritpoäng för "onödiga mattekurser", alltså för godkända betyg i högre kurser i matematik, än den utbildning kräver dit du vill komma in på.

    Studie- och yrkesvägledare
    • Studerande : Tack så jättemycket för förklaringen! Förstår bättre hur det fungerar nu.
    • Julia : Vi på FråGA SYV är glada om våra svar blir till hjälp!