beccaliya2007

    Hej! Jag ä en tjej som älskar att prata, resa,leda och diskutera. jag vet inte vad jag vill bli efter gymnasiet då jag nu går i 9an, men konsult verkar vara roligt, jag undrar vad de gör. om de är fastanställda, och om de har bra lön?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Konsult - är ett samlingsnamn för ett stort antal olika yrken. Det gemensamma för dessa yrke är att du är expert inom ditt område och att arbetssättet som används är att göra punktinsatser och bistå med experthjälp vid behov. Enligt de uppgifter jag har tillgång till så är genomsnittlig bruttolön för "konsulter" i Sverige - cirka 40.000 kr/månad.
    Vad gäller anställningsform, så gäller följande: många konsulter är egenföretagare men kan också vara anställda inom kommuner, myndigheter, företag och organisationer samt inom diverse olika projekt.

    Studie- och yrkesvägledare
    • beccaliya2007 : hej!
    • beccaliya2007 : Hej! Tror du att det är möjligt att starta eget företag om man tar natur sam eller sam, (något som inte är ekonomi) ekonomi låter så himla kul, men jag vill verkligen gå på en bred utbildning
    • Milla :

      Det viktigaste för att ditt företag ska lyckas är att du hittar en hållbar affärsidé. Vilken utbildning du gick på gymnasiet spelar inte så stor roll. Det finns framgångsrika företagare som knappt gått ut grundskola med godkända betyg. Givetvis är det bra att ha mer utbildning men ingen utbildning garanterar att du kan driva ett framgångsrikt företag. På Ekonomiprogrammet på gymnasiet kan man ofta möjlighet att testa starta och driva ett företag: UF-företagande, ung-företagsamhet, vilket är en bra övning om man i framtiden vill starta ett företag. Kika gärna på gymnasieguiden.se/informeras/uf