Ida

    Jag har funderat en del på att bli systemvetare. Det känns verkligen som en utbildning som är rätt i tiden. Men jag undrar vad exakt de kan göra. Jag har hört att de kan jobba som programmerare och projektledare. Jag tycker inte att det låter superkul att sitta och programmera dagarna ut och jag vet inte ens vad en projektledare gör. Sen har jag också hört att de kan jobba med användardesign, vilket jag tycker verkar roligt. Jag tycker det är ganska flytande vad de kan göra, men det kanske beror på att utbildningen är så pass bred?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Ida
    Systemvetare - kallas de samhällsvetare som specialiserar sig på att lösa administrativa problem med hjälp av IT och datasystem. Majoritet av systemvetare (fler än 75%, uppgift från mars 2021) arbetar som systemerare, programmerare eller dataspecialister.

    En del systemvetare har övergripande ansvar för IT-frågor på företaget eller i en organisation och arbetar med allt från systemutveckling till säkerhetsfrågor och strategisk utveckling. Andra systemvetare är specialiserade på vissa område. Många systemvetare jobbar som konsulter, vilket betyder att de utför uppdrag åt olika kunder.
    Arbetsgivare för systemutvecklare kan bland annat vara lärosätena, dvs universitet och högskolor, privata företag, men många systemvetare arbetar inom den offentliga sektorn.

     Om yrket "projektledare" var god se framtid.se/yrke/projektledare.