Sara
    Som rubriken lyder, vad gör man egentligen efter att ha studerat färdigt de tre åren på sitt gymnasium? Vad är det man läser på högskolan och universitetet? Är det som natur och sam på gymnasiet? Vad är skillnaden mellan högskola och universitet? Och vilka skolor är de mest meriterande och prestigefyllda? / mvh Sara

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Efter gymnasiet kan man söka jobb eller ansöka om studier på högskolor/universitet, på yrkeshögskola, folkhögskola eller privat skola. Det är i princip ingen skillnad mellan högskola och universitet i Sverige, läs mer om det Här>>

    Om du behöver studera efter gymnasiet eller direkt kan börja jobba, beror på vilket Yrke>>

    du väljer. Se yrkespresentationerna på www.framtid.se

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Sara!

    Om vad man kan göra Efter gymnasiet kan du bl a läsa på GymnasieGuiden.se - här är snabblänk>>

    och det finns nu en ny utbildningsform KKU>>

    Du frågar efter vilka skolor är de mest meriterande och prestigefyllda... och jag undrar inom vilket yrkesområde? Kika på alla de olika yrken på www.framtid.se

    Återkom gärna när du vet inom vilka yrken (i alla fall på ett ungefär) som du vill utbilda dig till?

    Länkar till sidor med relevant information:

    - du kan göra personlighets test>>

    - du kan kika på bristyrken (där jobben finns år 2020-25)>>

    - läs om olika studieformer>>

    - läs om olika arbetsgivare>>

    - kika på Internjufrågorna>> (om du söker jobb och ska på en anställningsintervju).

    Bästa hälsningar & lycka till!

    Milla Syv

    Studie- och yrkesvägledare