Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Tobias!
    Är det Studiebevis du fick när du slutade på gymnasiet?
    Du kan söka till komvux för att göra planering mot Examensbevis från komvux (yrkesexamen Eller t o m högskoleförberedande examen - boka tid mes SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd).

    ang. Betygen
    Varje enskilt betyg i varje kurs - som du fick - gäller tillsvidare (som enskilt betyg). Men du har inte fått ihop betygen till Examensbevis, då har du inte "fullständig gymnasiekompetens" från BA-programmet.
    Om du uppger inom vilket yrke du vill arbeta - blir det lättare att ge svar på din fråga; det finns nämligen väldigt många Olika Byggyrken. t.ex på Framtid.se/yrke/byggnadsarbetare nämns ca 50 byggyrken.
    Du kan söka jobb. Det finns exempel när folk får jobb även utan att, över huvudet taget, ha läst på gymnasiet.
    Vilka jobb du kan få blir upp till en arbetsgivare. Inom vissa byggyrken är det svårare få jobb än inom andra.

    Du kan också söka jobb inom andra yrken som inte har med bygg att göra... se exempel (förslag) på vilka yrken som du ev. skulle kunna söka jobb inom bl.a på Framtid.se/gymnasiekompetensyrken