Linn
    Hejsan Jag har en fråga.
    Jag tog studenten i somras och jag vill ansöka till högskolan år 2015. På grund av jag fick F i SVA3 så fick jag ej ut en gymnasiet examen. Det därför kompletterade jag kursen på komvux, men pga den nya regler(vux12) så måste jag har läst Biologi 1 också, vilken jag inte har läst i gymnasiet( TE program ). Så tog jag också kursen, jag fick tyvär F i kursen. Så kommer jag fortfarande få ut en Vux-exam eller ej( eftersom i studera.nu webben, så stå det inte tydligt om jag behöver har minst godkänd i kursen eller det räcker med att jag behöver bara har läst kursen)?
    Ps: Räkna F som betyg?
    Pss: Jag fick fina betygen i de andra vuxen utbildning kärnämnen.

    Med vänliga hälsningar
    Linn

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Linn,
    F är ett betyg.
    För att få ut Gymnasieexamen från komvux räcker det med 2400 poäng medan det på gymnasiet är 2500 poäng som är minimikravet.
    Jag förstår inte varför du var tvungen att läsa Biologi.
    Om det bara fattades ett godkänt betyg i Svenska som andra språk 3 - varför var du tvungen att läsa ännu fler kurser?
    Är du nu klar med SAS 3 på komvux och fick ett godkänt betyg? Då borde du kunna få ut Gymnasieexamen från komvux.
    Ett råd till dig: boka till hos Studie- & yrkesvägledare på komvux och begär att få ut Gymnasieexamen.

    Mvh
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare