Noor
    Hej! Om jag failar idrott 01, vad händer då? Kan jag fortfarande gå ut gymnasiet och söka till t.ex. läkarlinjen? Och jag tror att jag inte kan få mer än E på idrott, är det då bättre att få F så att det inte påverkar mitt meritvärde? Och måste man kunna simma för att få E?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, det allra bästa är ju såklart att du försöker på minst E i idrott - ett F är värde noll och sänker ditt betygssnitt och det är ju synd om du vill satsa på läkare där det brukar vara hög antagningspoäng. Får du dock F i Idrott 1 ändå men får godkända betyg i alla andra kurser du läser så får du ändå ut din gymnasieexamen.

    Eftersom jag inte är lärare har jag lite dålig koll på vad de olika kurserna kräver. Det bästa är att du frågar din idrottslärare. Du kan även läsa om ämnet här http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/idr?tos=gy&subjectCode=idr&lang=sv

    /Lena, Syv