Naya
    Hej! Jag undrar vad händer om jag får f på hermods muntliga examination? Jag vet att jag får f på hela ämnet. Men vad händer sen? Är det omprövning som gäller?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Naya, jag gissar på att du fick plats på Hermods via komvux i din kommun, stämmer det? Du gjorde alltså ansökan om att få läsa via komvux och fick plats på Hermods? då är det så att komvux köpte plats till dig att läsa en viss kurs på just Hermods, och när kursern är genomförd och betyget satt (även om det är F) så är Hermods "färdig med dig", kan man säga. Vill du läsa samma kurs igen, vänder du dig till komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Vill du göra prövning - kan du söka i hela Sverige var du kan anmäla dig. Prövningsavgift är 500kr och du har rätt att anmäla dig i olika städer, behöver inte vara där du bor eller är folkbokförd.
    Du har inte rätt att kräva att Hermods ger dig möjlighet till "omprövning" som du skriver, men om du får möjlighet att göra om examination, så är det ett stort plus i så fall (det är ovanligt att man får den möjligheten). Det vanligaste är att du får det betyget som läraren tycker att du förtjänar och så har Hermods då gjort "sitt" alltså gett dig möjlighet att läsa den kursen som komvux köpte åt dig och du fick möjlighet att visa upp dina kunskaper och fick betyget. F är också ett betyg.