Anderas

    Hejsan! Jag snackade med min rektor idag hon har inte hunnit svara tillbaka men hon snackade med mig om att jag kunde läsa kursen Ma3c även fast jag egentligen läser den och hon sa att jag då kommer ha mer än 2500p när jag går ut. Hon sa även att det var rätt så vanligt att folk hade kunde ha mer än 2500p. Då lyder min fråga: - Vad händer om man går ut med över 2500p?(gymnasiet)

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,
    om du kommer ha betyg i fler än 2500p. mot slutet av årskurs 3 på gymnasiet, och om du då samtidigt uppfyller kraven för examensbevis, då kommer det i examensbeviset vara minst en kurs markerad med "U" som betyget "utökat". Betyg i kurser som i examensbeviset är markerade med "U" räknas in i elevens Jämförelsetal endast i två fall:
    - om den kursen krävs för särskild behörighet
    eller
    - om den kursen ger Meritpoäng.
    I andra fall räknas inte betyget in i elevens jämförelsetal (alltså, för ansökan till högskola-universitet i Sverige blir det som om man inte läst den kursen).

    Om eleven, trots betygen i många kurser, inte uppfyller kraven för examensbevis, får hen ett Studiebevis. Studiebevis ger inte grundläggande behörighet till högskolestudier; studiebevis kan på komvux kompletteras upp till examensbevis.
    I Studiebeviset nämns alla lästa kurser med tillhörande betyg.

    Vänligen
    Julia