Maryam

    Hej Jag undrar vad som kan hända om jag inte kommer första dagen på gymnasiet. Måste jag meddela dem? Om ja hur ska jag nå dem?

    • Julia : Vilken gymnasieskola kom du in på`?
    • : Cybergymnasiet
    • Julia : I vilken stad?
    • Julia :

      Cybergymnasiet finns i Sthm, Gbg och Malmö - var god se skolornas presentationer på gymnasieguiden.se/Cybergymnasiet och i presentationerna finns det kontaktuppgifter - epost och tel.nr till skolorna.

    • : Malmö
    • Julia : Se kontaktuppgifter till Cybergymnasiet i Malmö på https://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/cybergymnasiet-malmo
    • Julia : tänk på följande: att du Meddelar att du inte kan vara med betyder inte per automatik att det blir ett "giltigt skäl" till frånvaro. Det är endast om rektor beviljar dig ledighet, då borde inte skolan rapportera till CSN om ogiltig frånvaro.
    • Jelena :

      Kontaktpersoner till Cyber i Malmö är: Lotta Juvin Rektor Tel: 040 - 631 44 09 - Elvedina Rastoder Koordinator Tel: 040 - 631 44 27 - Ann-Charlotte Sjöberg Studie- och yrkesvägledare Tel: 040 - 631 44 06.

    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Maryam,
    helst ska man vara med från första dagen på gymnasiet; om vad som brukar "hända" under första dagen - var god läs på https://www.gymnasieguiden.se/reportage/foersta-dagen

    Tänk på att om du utan en giltig anledning missar första dagen på gymnasiet, kan du direkt bli av med studiehjälpen från CSN (den summan som ersätter "barnbidraget" när man börjar på gymnasiet). Det "räcker" med 4 timmars olovlig frånvaro (per månad) för att CSN ska fatta beslut om avstängning från studiehjälpen. För att få tillbaka studiehjälp från CSN ska man först ha 100% närvaro under minst en hel kalendermånad. Var god läs info på https://www.csn.se/om-nagot-hander-eller-andras/ogiltig-franvaro-pa-gymnasiet---information-om-skolk.html

    Kontaktuppgifter till gymnasieskolorna kan man hitta på https://www.gymnasieguiden.se/gymnasium - i vilken stad kom du in? på vilken skola kom du in?
    Svarar du - kan vi ge dig kontaktuppgifter till just den skolan.