Faal

    Hej! Jag är en naturvetenskap elev på första året. Min engelska språk är inte tillräckligt bra, men jag försöker allt jag kan för att hantera det. Men min lärare sa en gång till mig att om jag inte får godkänn på engelska under gymnsiet (5,6) så får jag inte gymnasietexamen. Jag förstog inte faktiskt va han menade, skulle någon förklara till mig vad han menade. För att jag tänkte även om jag får F i engelska, kan jag gör prövning i komvux och får det, kan man göra det eller inte ? Tack förhand!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Faal,
    kraven för Examensbevis kan du se på Gymnasieguiden.se/informeras/vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamen

    Om eleven inte uppnår kraven, får hen Studiebevis som kan kompletteras upp till Examensbevis - på komvux. Gör ditt bästa och vi håller tummarna!
    Du borde få en chans att uppnå kraven för examensbevis på komvux, efter gymnasiet.
    Annars, om du t.ex inte får ut examensbevis, inte ens på komvux - kan du ändå läsa på eftergymnasial nivå, men då inte på högskola eller universitet utan t.ex på en folkhögskola eller inom Yrkeshögskolan.
    mvh
    ANNA