Liam

    Jag går i 9an på grundskolan och har F i spanska. Kommer jag in in på samhäll gymnasium med f i spanska? Har 230 poäng. Det krävs 170. Får jag läsa nytt språk på gymnasiet eller börja om spanska från första början? Jag vill få F i spanska så jag kan börja om från början. Hade tidigare A i spanska men fick F.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Liam,

    För behörighet till Samhällsvet programmet på gymnasiet krävs inte godkänt betyg i moderna språk; men på SA ingår det två kurser moderna språk som obligatoriska men du måste i så fall läsa Ett Nytt språk. Du som läste spanska på grundskolan, kan tyvärr inte börja om från början i samma språk.:(

    Studie- och yrkesvägledare
    • : TACK
    • Mikael : Om du vill läsa ett högskoleförberedande program men utan att behöva läsa moderna språk då finns det två alternativ: teknik och estetiska.