Mary
    Hej!

    Vad händer om jag är sjuk väldigt ofta just nu men har bestämt mig för att gå om gymnasiet för att byta till en annan gymnasieskola med ekonomi. Kommer jag inte in pga den höga frånvaron eller kollar man på mina betyg? Harb275.5 i merit

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Mary,
    om du söker via gymnasieantagningen till årskurs 1 på gymnasiet, konkurrerar du med dina "gamla" grundskolebetyg; du skriver att du har 275.5 betygspoäng och det är med den siffran som du konkurrerar om plats på gymnasiet till hösten. Om dina betygspoäng kommer att räcka, det vill säga ge dig plats på ekonomiprogrammet, kan ingen veta på förhand, för att du kommer att konkurrera om plats mot elever som idag går sista året på grundskolan och ännu inte har fått sina betyg som kommer att ingå i deras Slutbetyg från grundskolan.

    Att du är sjuk ofta är givetvis inte bra. Jag råder dig söka hjälp, detta för att utreda varför du är sjuk så ofta och för att få behandling, om den finns mot just din sjukdom. Du kan börja med att besöka skolsköterska på din nuvarande skola; om det behövs, kan hen förmedla kontakt till skolläkare.

    Vänligen
    L.

    Liselotte
    • : Jag har varit sjuk ofta eftersom jag inte känner mig tillräcklig i min klass och har ingen att vara med. Jag hoppas bara att det inte syns att jag har haft mycket giltig frånvaro från min gamla skola när jag börjar i den nya
    • Julia : Om du söker via gymnasieantagningen och konkurrerar med dina grundskolebetyg, är det ingen som kommer att fråga dig om närvaro på din gamla gymnasieskola (det är i alla fall min erfarenhet; det jag känner till).