Maya
    Jag har ångrat mig och jag vill byta gymnasieprogram innan gymnasiet börjar men jag vet inte vad ska jag göra, min vän sa att jag kan ba tacka ja till den program som jag har valt (som min förstahandsval) och till den andra som jag vill byta till.
    Hon sa att jag kommer att få två platser och sedan kan jag bara säga till skolan att jag vill inte gå på min förstahandsval när skolan börjar. Jag har pratat med skolans syv (innan skolavslutning) men hon sa att jag kan inte byta nu, hon sa att jag kan ringa gymnasiet I augusti men hon har inte sagt någonting om vad ska jag göra I juli när vi måste tacka ja eller nej.

    1 Svar

    Daniel SYV

    hej Maya,
    fick du tidigare svar från Preliminär gymnasieantagning? Minns du hur det svaret såg ut?
    Exempelvis, så här kan svar från gymnasieantagningen se ut:
    Skola nr.1 - RESERV
    Skola nr.2 - RESERV
    Skola nr.3 - ANTAGEN
    Skola nr.4 - Prövas ej.

    Du kan tacka Ja eller Nej till Reserv-platsen och till den skolan-och-program där du är Antagen; det kan du göra samtidigt... Reservplats betyder att du har en Chans att komma in... Vi rekommenderar att tacka ja! till alla alternativ där man kan få möjlighet att komma in...
    Om du blir helt nöjd med den platsen där du är antagen, tackar du Ja till den platsen och Nej till RESERVPLATSERNA.
    Om du hellre vill komma in på någon av utbildningarna, där du står i Reserv, tacka Ja i så fall både till den platsen där du är antagen OCH till den platsen där du står i RESERV. Om du blir eller inte blir kallad från Reserv, vet ingen på förhand.
    Det är lite krångligt... kan man tycka.
    TIPS: vänta på Antagningsbesked. Det är inte lång tid kvar... Läs instruktionerna noga - på gymnasieantagningssida och speciellt noga om du vill tacka NEJ till något av dina alternativ, där du kan tacka nej.
    Hälsningar
    D: