Hej,
    gymnasial kurs Räddningsmedicin tillhör ämnet Sjukvård och enligt skolverket gäller följande:

    Innehållet i kursen Räddningsmedicin ska behandla följande centrala innehåll:

    - Medicinskt omhändertagande och vård och omsorg vid akuta skador och sjukdomar.

    - Räddningstjänstens och den prehospitala vårdens organisation och verksamhetsområden.

    - Lagar och bestämmelser som reglerar verksamheten.

    - Organisationer och myndigheter som hanterar olyckor och katastrofer, deras insatser samt hur de samverkar.

    - Risker med transporter av farligt gods samt lagar och andra bestämmelser som reglerar transporter av farligt gods. Hur man agerar vid olyckor där farligt gods är inblandat.

    - Fysiska och psykiska reaktioner vid akuta skador, olycksfall och akuta sjukdomar hos de drabbade, hos närstående och hos insatspersonal.

    - Etiska frågeställningar i samband med akuta skador och sjukdomar, till exempel prioritering av skadade.

    - Första hjälpen vid olycksfall och akut insjuknande. Läge, andning, blödning och chock.

    - Teknisk och annan utrustning vid prehospitalt omhändertagande.

    - Bemötande av människor som befinner sig i svåra situationer.

    - Betydelsen av kommunikation och samarbete i den prehospitala vården.

    - System och rutiner för rapportering och dokumentation av gjorda åtgärder.

    För med information läs på skolverkets hemsida, kontakta skolverket eller fråga lärarna som undervisar i den kursen.