Emma
    Jag har hört att 100 poäng innebär 100 lektionstimmar i ämnet under ett år, stämmer det? Om du läser 100 poäng matte, hur många timmar matte har du då under en vecka?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Emma, det stämmer att 100 gymnasiepoäng motsvarar 100 lektionstimmar men de lektionstimmarna behöver inte vara schemalagda under ett år. Man kan till exempel läsa en gymnasiekurs på distans, t.ex.på KOMVUX och på heltid läser man 20 gymnasiepoäng per vecka och kan klara en hundrapoängs kurs på fem veckor. Hur stor kursen är säger inget om under hur lång tid man läser den om man läser flera ämnen samtidigt, vilket man gör på gymnasiet. Upplägget av kurser är det rektor på programmet, som ansvarar för. På olika program och samma program på olika skolor kan man göra lite olika upplägg. Det som är reglerat i skollagen är att samtliga obligatoriska kurser erbjuds på programmet samt att eleverna måste få möjlighet att uppnå kraven för gymnasieexamen. Detaljer såsom antal lektioner i en kurs per vecka, är det varje skola som får bestämma och det är rektor som är ytterst ansvarig. Hälsningar Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare