[email protected]
    Hej! Jag går tredje året på gymnasiet och har endast f i matte 2 samt italienska 2. Någon av dem kommer jag läsa upp men vad skulle hända om jag inte klara t.ex. matte 2? Hur skulle mitt betyg se ut? Fullständigt?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, när det gäller just matten så kräver en gymnasieexamen endast att du har minst E i Matte 1. Du behöver alltså inte vara godkänd i Matte 2. Det som händer är att det sänker ditt snitt och du kan inte söka utbildningar inom högskolan som kräver att du har läst Matte 2. Matten kan dock vara mer värd att läsa upp än italienskan eftersom det finns fler utbildningar som kräver den kursen än som kräver italienska. /Lena, Syv