Salam
    Hej!

    Jag har en fråga åt min mamma!
    Hon har en utländsk gymnasieutbildning som blev validerad genom UHR och hon fick ger behörighet till universitets- och högskolestudier i utbildningslandet och
    därmed även i Sverige förutsatt att hon även uppfyller kraven i svenska, engelska och matematik! I bedömningen fick hon dessa ämne med, arabiska 7, matte 4, naturkunskap 2 och fysik1a.
    Hon går just nu på komvux och läser svenska där samt engelska!
    Tanken är att ansöka till Tandsköterska utbildningen i Karlskrona på Hermods:

    https://www.hermods.se/utbildningar-tjanster/yh/tandskoterska/#order

    I fliken förkunskaper och krav står det följande:
    "För att bli antagen till Tandsköterska-utbildningen krävs grundläggande behörighet för yrkeshögskolestudier samt följande förkunskaper eller motsvarande:
    Svenska 2/Svenska som andraspråk 2"

    Min fråga är följande:
    Vad innebär grundläggande behörighet för yrkeshögskolestudier, gäller det utlåtande hon fick från UHR som grundläggande behörighet?
    Är det några andra ämne än svenska2 hon behöver läsa? till exempel eng 5 och 6?

    Tack på förhand

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,
    yrkeshögskola kan bedöma folk som "behöriga" även om de inge är det (inte egentligen); yrkeshögskola kan göra undantag, därför kan alla söka, även om de inte är behöriga. Formellt sett, så skulle din mamma behöva ha godkänt betyg i Engelska 5 också (första gymnasiekurs i engelska).
    För övrigt gäller: Tandsköterska är ett mycket populärt yrke och många söker till yrkeshögskoleutb.-till-tandsköterska; t.ex är det inte ovanligt med över 20 sökande per utbildningsplats där de flesta är i formell mening, behöriga - och då görs det urval på tester, intervjuer och ofta även på relevant arbetslivserfarenhet, och här är det personer som har ett annat vårdyrke, t.ex Undersköterska, "i bagaget" + har jobbat inom vården i några år, kommer att ha företräde.
    Jag skriver om svårigheter i att komma in på yh-till-tandsköterska för att förbereda inför att man kanske  inte kommer in; då är det bra att ha "plan B", vad man gör om man ej kommer in.
    <om yrket Tandsköterska kan man läsa på framtid.se/yrke/tandskoterska

    <om var utbildningar till Tandsköterska ges - yhguiden.se/resultat?Education.text=tandsköterska

    • :

      Tack så mycket för svaret!

      Jag ska ringa syven på Hermods i Karlskrona och kolla upp vad som gäller där! Något jag glömde skriva är att min mamma är utbildad Tandläkare i Syrien och jobbat i ungefär 15 år som tandläkare! Dock för att jobba som tandläkare här behövs det mycket jobb och minst 4-5 år komplitering u form av kurser tills att man får legitimationen, denna lösning blir ganska svår då min mamma är 52 år gammal och kan inte klara denna kompliteringen nu!

      Har du några tips på andra vårdyrken inom tandvården?

    • Anna :

      Kika gärna på många olika yrken på www.framtid.se - en webbplats som berättar om över 2.ooo yrken! :) Andra tandvårdsyrken, förutom tandsköterska, kräver, i Sverige, högskoleutbildning, t.ex yrke/tandhygienist & tandtekniker.