Amoola
    Hej!

    jag slutar första året på gymnasiet och undrar vad snitt innebär? eftersom att många tar de betyg de fått och räknar ut snittet? alltså förstår inte vad syftet eller innebörden är.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    "snitt" i betygssammanhang betyder "medel", genomsnittligt betyg.

    Jag tror de som räknar ut sitt snitt vill uppskatta vad de skulle få i Meritvärde - som används när man konkurrerar om plats på högskola.

    Vi kan ta några exempel:

    om en elev har alla E betyg i alla gymnasiala kurser, har hen 10.0 i Jämförelsetal. Sedan kan den eleven också ha några Meritpoäng>>

    om eleven inte har några meritpoäng, blir Jämförelsetal = Meritvärde

    men vi säger att eleven har 1,5 meritpoäng, då blir Meritvärde 10.0 + 1.5 = 11.5 dvs eleven i vårt exempel kommer att konkurrera om plats på högskola med 11.5 i meritvärde.

    Med "snitt" menar man oftast Jämförelsetal. Sedan plussar man på de eventuella meritpoängen...

    *********

    Vi tar ett annat exempel - eleven har hälften E betyg och hälften A betyg ... då blir medel (snitt) - 15.0. Dock är det sällan så lätt att räkna ut jämförelsetal, därför att man brukar ha många olika betyg och kurser är inte heller lika stora.

    Det finns räknehjälp på Antagning.se - man "matar in" sina betyg och får fram sitt jämförelsetal. Se här>>

    Det som vi rekommenderar är att försöka få så höga betyg i alla kurser man läser, som man kan få. Planera (taktiskt) kan man också göra - vid val av valbara kurser: det viktigaste är dock att man blir behörig till "sin högskoleutbildning", annars spelar det ingen roll hur höga betyg man har (om man är Obehörig kommer man inte in på högskola i alla fall).

    Att planera vilka kurser man ska läsa för att få Meritpoäng, är ganska klokt (för att meritpoängen höjer meritvärde ganska mycket och det blir då lättare att konkurrera om platserna på högskoleutbildningar).

    Jag vill också passa på och påminna om att det finns annat man kan göra än att söka till högskola/universitet direkt efter gymnasiet>>

    Hälsningar

    Milla syv

    Studie- och yrkesvägledare
    • : TACK FÖR SVAR!!
    • : vill fråga en sak till, min kompis har räknat ut sitt snitt nu första året på gymnasiet och har 16, något, är det bra om man ändats gått ut 1a året??