Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Nes!
    det är en svår fråga du ställer. Processen är lång och komplicerad och finns ingen som helst garanti på att det kommer att lyckas att komma in på utbildning i Sverige och ännu mindre är chansen att få stipendium. Jag råder dig att börja med att kontakta de universitet där personen vill läsa. Det kan på universiteternas webbplatser finnas information om stipendier.
    Jag tänker också på "undervisningsspråk". Det är långt ifrån alla utbildningar som går att läsa på annat språk än svenska (på högskolenivå i Sverige). Kan personen som din fråga gäller, svenska eller kommer att lära sig svenska - eller titta endast på de utbildningar som går på andra språk än svenska. Det går att sortera fram listorna på studera.nu som är lärosätenas gemensam webbplats. Till exempel - utb.på högskolenivå som i Sverige ges på engelska, se studera.nu/jamfor-utbildning/?q=eng
    Förutom svenska och engelska, finns följande undervisningsspråk på svenska högskolor/universitet:
    finska, franska, italienska,japanska, kinesiska, portugisiska, spanska och tyska.

    Vänligen
    Julia