emilia

    Hej, jag gick naturprogrammet på gymnasiet och gick ut med ca 16 i merit poäng, tror jag. Vad kan jag söka för universitetsutbildningar med denna merit? Jag är intresserad av just de naturvetenskapliga ämnena och tycker väldigt mycket om sjukvård och kroppens funktioner psykologi och liknande. Är därför intresserad av Läkarlinjen, dock vet jag att jag inte kan komma in på den utbildningen på de meritpoäng jag har just nu. Men just nu försöker jag hitta olika utbildningar som jag kanske skulle vilja gå. Vad finns det för utbildningar inom dessa områden som jag kan komma in på med mina nuvarande meritpoäng? Kanske även ska nämna att jag gjort Högskoleprovet en gång och fick då 0,5. Jag är ute efter ett aktivt och kreativt jobb. mvh Emilia

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    hej Emilia!
    Första tipset - gör högskoleprovet. I så fall kommer du prövas även i HP-urvalet. Man kan komma in i HP-urvalet även om betygen är lägre än vad som krävs för att komma in.
    Andra tipset - kika på många yrken på www.framtid.se där finns över 2.ooo yrken beskrivna.
    Tredje tipset - tänk på att utbildningar finns även i andra skolformer än högskola-universitet, t.ex inom yrkeshögskola.