Anton
    Hej!
    Jag tog studenten från det naturvetenskapliga programmet iår och har beslutat att ta en paus i 1 år att satsa på högskoleprovet. Det börjar bli dags att ha en fundering om vad jag vill plugga till men jag vet inte något som intresserar mig som jag är behörig till. Jag har kemi 1+2, biologi 1+2, fysik 1, matte 3c. Kan du ge mig tips på bra yrken som kräver en del av dessa ämnen? Jag skulle uppskatta ett svar då jag har en del framtidsångest.
    Tack på förhand, Younes.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,
    du som är 19 år, är fortfarande mycket ung och behöver inte nödvändigtvis bestämma dig om ditt framtida yrke än. Det går bra att jobba med "vad som helst" i några år för att senare komma på vad du vill studera.
    Men, eftersom du fråga efter förslag på yrken - och du nämner kurser som du har godkända betyg i  - så kommer jag att ge några förslag: (vad "bra yrke" är - är det dock väldigt olika vad olika personer tycker...)

    Kika gärna på framtid.se/yrke/yrken-na-natur-och-samhalle och du kan börja men följande yrken:
    Kemist
    BMA - t.ex BMA inom fysiologi
    Fastighetsmäklare
    Ämneslärare

    För övrigt, så finns det tusentals yrkesbeskrivningar på www.framtid.se - och du får gärna kika på många olika yrken.