Smilla

    Hej! Går estetiska programmet och ska lägga till några kurser, har blivit utlovad utökad studietid om det behövs, ska läsa 2 spanska kurser (3,4), två mattekurser (2,3) och även engelska 7. De är lagda som programfördjupning och jag funderar på att läsa naturkunskap 2 som utökad studietid. Har många idéer på vad jag vill göra efter gymnasiet så är inte säker på vad jag vill göra. Vilka yrken är det jag kan utbilda mig till om jag läser naturkunskap 2?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Smilla!

    Godkänt betyg i Naturkunskap 2 ingår i Särskild behörighet till utbildningar som leder till följande yrken:

    Arbetsterapeut - för särskild behörighet krävs godkända betyg i föjande gymnasiala kurser: Matematik 2, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b.

    Arkitekt - Matematik 3, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b.

    Dietist - Matematik 2, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b.

    Djursjukskötare - Matematik 2, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1.

    Fysioterapeut (f d Sjukgymnast) - Idrott och hälsa 1, Matematik 2, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b.

    Logoped - Matematik 2, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b.

    Optiker - Matematik 2 och Naturkunskap 2.

    Sjukgymnast - yrket har bytt namn och heter från 1 januari 2014 Fysioterapeut - Idrott och hälsa 1, Matematik 2, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b.

    Sjuksköterska -  Matematik 2, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b.

    Tandhygienist - Matematik 2, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b.

    Tandtekniker - Matematik 2, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b.