Mimmi
    Hej! Jag är relativt säker på vad jag jobba med, vilket är att hjälpa utsatta kvinnor och barn, möjligtvis när människor blivit utsatta för sexualbrott. Jag går just nu den första kriminologi kursen på SU och har tänkt ta en kandidatexamen med det som huvudområde. Men jag har börjat bli väldigt osäker. Jag har läst mycket om att det är svårt att få det jobb man vill ha som kriminolog. Nu har jag tänkt på b.l.a polis, jurist, psykolog m.m. Hur ser de olika vägarna ut inom dessa yrken, finns det möjlighet att jobba med det jag vill inom dessa yrken?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Mimmi,
    du skriver om att du vill hjälpa utsatta kvinnor och barn, möjligtvis när människor blivit utsatta för sexualbrott. Och vad jag tänker på är att man kan göra det på väldigt många olika sätt... - som "först på plats" polis eller ambulansförare... eller som psykolog som har samtal med de som har blivit utsatta; eller som Jurist - som ser till deras rättsliga rättigheter - för att ställa förövaren till svars och ev. få kompensation för sitt lidande.
    Du nämner själv de yrken i din fråga som jag också direkt tänker på ...

    Man kan också tänka på mycket lång sikt - och ex. utbilda sig till Förskollärare och försöka uppfostra den kommande generationen så att det blir få utsatta för brott.
    Så - man kan tänka på olika sätt...
    Ang. svårt att få jobb - så tänker jag så här: någon får ju de jobben, så varför inte du? men vill man ha någon sort garanti på att få jobb, så kan man inte vara kräsen och ta i så fall "ett jobb" som erbjuds, i alla fall så länge man söker och får ett annat jobb som man hellre vill ha. Många ggr handlar det om ren och skär tur - att få ett jobb som passar bra.
    Det finns också många olika aspekter i varje jobb, och även de praktiska - som t.ex pendlingstid... om man exempelvis får 3-månaders vikariat och man vet ej om vikariatet blir förlängd eller inte, kan man inte rimligtvis flytta för de 3 månaderna och då kanske man pendlar långt /kanske 2 timmar enkel väg/ och sedan kan vikariatet bli förlängd - en månad i taget... kanske... så vet man inte om man får fastanställning eller inte.
    Exempel: jag hade en f d kursare på SYV-utbildningen som direkt efter examen fick erbjudande om ett vikariat på grundskolan som varade i 2 veckor...?! Oj, tänkte hen - 2 veckor? varför det? Jo, det visade sig att en SYV som hade tjänsten var sjukskriven pga depression och hen gick till läkare varannan vecka och vikarien skulle "följa den ordinarie SYV-en sjukskrivning", dvs varannan vecka få besked om hen ska jobba heltid, deltid eller "ingen tid" under de kommande 2 veckorna. Sådana villkor finns också på arbetsmarknaden idag! :( Och säg att innehåll i jobbet passar perfekt och kollegorna är trevliga och allt är bra, men att du måste pendla 2 timmar enkel väg eller så får du försöka flytta närmare jobbet men du vet inte hur länge din anställning kan vara (pga hen som har den tjänsten kanske kommer tillbaka vilken dag som helst och då har du inte i fortsättningen det jobbet).
    Att få fastanställning med månadslön som man tycker är OK och att kollegorna och chefen är OK och att det tar inte mer än rimlig tid att komma till jobbet handlar antingen om att man inte är kräsen och mycket flexibel och kan acceptera "nästan vad som helst" eller om tur, att man hade turen med sig.
    Har man tålamod och söker väldigt många olika jobb under väldigt lång tid - borde man rimligtvis någon gång få tur och träffa rätt, tycker man.
    Men det finns inte några garantier. Man kan ha tur och få det perfekta jobbet /som blir perfekt för dig/ rätt snabbt eller söka i många år och inte hitta ngt. som riktigt passar - och då har man ett val att försöka acceptera det som går att "tillgå" eller att söka vidare och fortsätta hoppas...

    Om vägar till olka yrken - samlar vi info på www.framtid.se - kika gärna på det.

    Vänligen och Lycka till!

    Mikael syv

    • : Haha ja precis, jag tänker bara på om alla dessa karriärer kan leda till mitt drömjobb? Jag tänker att kriminologi kanske inte är den bästa vägen att ta om jag vill jobba med just detta. Och hur lätt är det att få jobba med sånt som jurist? Känns som väldigt många får sitta och skriva pappersarbete istället.
    • Mikael : Det finns eller Kan finnas - rätt många olika "Projekt" - där de anställer "medarbetare med rätt bakgrund" och vad den bakgrunden är - är upp till Projektledare som anställer att bestämma. Du kan kanske själv skapa ett sådant projekt - söka EU-pengar eller annan finansiering - och själv bli projektledare för att hjälpa de utsatta för brott, och anställa vem du tycker passar bäst. ? Då kan du nu skaffa dig "någon form av högre utbildning"; för projektledare brukar ha någon eftergymnasial examen - just exakt vilken examen, varierar jättemycket mellan olika projekt.
    • : Jag ska tänka igenom lite ytterligare och du har helt rätt i att någon kommer att få jobbet. Måste ha lite mer tilltro i mig själv. Tack så mycket för hjälpen!
    • Mikael : Vi på Fråga SYV är mycket glada om våra svar blir till hjälp! :) Du får gärna gilla oss på https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts ;)
    Läs alla kommentarer