Julia

    Jag går Te4- produktion och automation och undrar vad jag kan börja arbeta med direkt efter examen. Hittar inte så mycket på nätet och när man kollar jobbannonser (produktionstekniker) efterfrågas alltid högskoleexamen. Vilka olika titlar kan jag arbeta som?

    • Vägledare : yrkestitlar finns det väldigt många och som t.ex "medarbetare i ett projekt" kan innehållet i arbetsuppgifterna vara "allt mellan himmel och jord", så titta på många olika jobbannonser; du vet ju vad du lär dig på utbildningen; titta i första hand på Innehåll i arbetsuppgifterna och inte på arbetstitlar. Kontakta också alla de arbetsgivare som du vill jobba för med en "spontan ansökan": berätta vad du kan och fråga om de kan ha nytta av dig i sin verksamhet?
    • Julia : Vi fick nu svar från TE4 i Piteå, som lyder: "Våra elever går ut till jobb hos våra stora industriföretag inom automation och produktionsledning (Kappa, SCA och ABB). Mycket handlar om utveckling inom tillverkningsindustrin samt industriell bearbetning. Jag tänker att utbildningen blir rätt nischad mot sin kommun, då vi har ett tätt samarbete med branschen samt stående praktikperiod."
    • Anna :

      Exempel på yrkestitlar man kan ha efter examen från fjärde året på teknikprogrammet med inriktning Produktion är bland annat: Installatör, servicetekniker, montör, tekniska arbeten inom automation, CAD-tekniker, CAD-konstruktör, CNC-operatör, produktionsledare, operatör inom produktion, kvalitetstekniker.

    • Peter :

      Det vanligaste är att man får jobb på det företag man har sin APL (arbetsplatsförlagt lärande, alltså "praktik") på eller att det företaget rekommenderar eleven till ett annat företag inom samma bransch.

    Läs alla kommentarer

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Julia,
    du vet säkert att du kan söka till högskole-universitetsutbildningar och till yrkeshögskola, efter TE4, men du frågar var du kan få jobb; det som allmänt gäller är att man med examen från TE4 kan få anställning som t.ex projektledare, produktionstekniker, industridesigner eller arbetsledare. Du får gärna prata med dina lärare och med SYV på skolan, där du går TE4, de har säkert fått liknande frågor förut och kan förhoppningsvis ge några bra svar.

    • Julia :

      Under studier på TE4 ingår praktik, Förhoppningsvis vill sedan företaget där eleven var på praktik, anställa honom/henne som någon form av ”mellaningenjör”.

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Julia!
    Vi har tillfrågat personal på de gymnasieskolorna som erbjuder TE4 och här nere kan du läsa några svar från olika skolor:

    Hej!

    Vad en gymnasieingenjör jobbar med kan skilja sig åt mellan de olika branscherna och utvecklas efter tid, men projektledare, produktionstekniker, industridesigner eller kanske arbetsledare är några av de jobb som kan vara aktuella.

    *******************

    Hej!

    Om de menar inr. design så får man vara ärlig och meddela att det är i princip en obefintlig arbetsmarknad på ingenjörssidan. De har bara fått sommarjobb för att uppmuntras plugga vidare i 3-5 år via högskolan. Ingen har fått jobb som ingenjör, däremot jobb som drifttekniker, processtekniker eller stationstekniker. De som tog examen förra året är ju ca 21-22 år nu och har en lönenivå mellan 30 - 45k. De som har ca 45k i mån är båda två stationstekniker på kärnkraftverket. Den lönen får man inte som civ ing förrän efter 5-10 år i tjänst... Därför är majoriteten av kurserna praktiskt inriktade via el och energi, jämfört med förut då vi hade mer CAD och VVS-konstruktion.
    *************

    Hej!
    De flesta av våra elever som tar examen efter Te4 går ut i arbete.
    De har fått arbete på Entreprenörsidan, konsulter, arkitekter och även som CAD-ritare.

    ***************

    Hej
    Det beror lite på hur man lägger upp utbildningen, men korta svaret är programmerare/utvecklare.

    ***************

    ...eleverna är efterfrågade i stora och små företag som gymnasieingenjörer. Det kan vara inom tillverkningsindustrin, dataföretag  mm med väldigt olika verksamheter.

    ***************

    Hej, vår erfarenhet är att man kan få jobb som produktionstekniker, konstruktör, Cad-konstruktör, automationstekniker etc. Oftast inom producerande företag inom verkstadsindustrin.

    ***************

    De som går TE4 efter inriktningen produktionsteknik på Teknikprogrammet kan söka jobb som Processtekniker.
     Som processtekniker arbetar du med t.ex. drift- och processövervakning, löpandeeffektiviseringsarbete, rondering och andra avhjälpande åtgärder för att optimera driften och flödet genom fabriken.
     De företag som vi samarbetar med är, Vattenfall - Ringhals, VIVAB – avfall och vattenrening, ST1 – raffinaderi, Varbergs Energi – el, fjärrvärme m.m. och Södra Cell – Värö pappersmassafabrik.