Ebba
    Hejsan!
    Nu e det så att jag har gått ut gymnasiet, jag läste Teknikprogrammet och har betygsskalan G-MVG. Jag läser nu upp mina betyg och läser Bi1 Bi2 och Ke2 för att jag behöver dessa ämnen för att kunna söka in till läkarlinjen.
    Det jag känner är lite otydligt är vad jag ska läsa för att få så mycket merit som möjligt. Vilka kurser kan jag få meritpoäng för när jag ska söka till läkarlinjen?
    Som jag har förstått så får man det för Matematik, jag har läst upp till och med till MaE, och då får jag 0,5 för den eftersom de bara kväver MaD?
    Sen har jag läst Spanska steg 3, får jag ytterligare 0,5 för den?
    Sen har jag även läst lite om Engelskan, jag har läst steg A och B, får jag något för det? Samt ska jag kanske läst C kursen också? Den heter kanske En7 nu, har det någon påverkan på mina poäng att jag har olika "typer" av kurser då jag även har de gamla systemet och de gamla betygen?
    Samt om jag får poäng på detta ovan kommer jag bara upp i 1,5. Alltså så har jag 1,0 kvar. Vad kan jag läsa?
    Dessa kurser läser jag ju "utöver"mina slutbetyg, dvs jag kommer ju komma upp i mer än 2500 poäng, de kommer väl fortfarande att räknas om jag exempelvis skulle läsa En7, jag får väl fortfarande poäng för det även om jag läser det via Komvux?

    Tack! /Ebba

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Ebba, om du har ett Slutbetyg från 2010 eller senare, finns info- på https://www.antagning.se/Global/Faktablad%20HSV-VHS/gar-i-gymnasiet.pdf

    Av reglerna /se länk ovan/ framgår att du får 0.5 i Merit för Engelska C och 0.5 för Spanska 3- och då kommer du upp i 2.0.
    Resterande 0.5 kan du få om du läser Spanska 4 och får godkänt betyg i den eller för Områdeskurser.
    En områdeskurs som omfattar minst 100 poäng ger
    0,5 meritpoäng. Godkänt betyg i en områdeskurs på 50 poäng ger 0,25 poäng.
    Biologi breddning............................................................................ en fjärdedels (0,25) meritpoäng
    Djursjukvård.....................................................................................en halv (0,5) meritpoäng
    Etik och livsfrågor............................................................................en halv (0,5) meritpoäng
    Fysik breddning...............................................................................en fjärdedels (0,25) meritpoäng
    Hälsopedagogik...............................................................................en fjärdedels (0,25) meritpoäng
    Kemi breddning...............................................................................en fjärdedels (0,25) meritpoäng
    Omvårdnad.....................................................................................en halv (0,5) meritpoäng
    Psykologi A......................................................................................en fjärdedels (0,25) meritpoäng
    Svenska C – muntlig och skriftlig kommunikation............................en fjärdedels (0,25) meritpoäng

    Hoppas att mitt svar blir till hjälp i din studieplanering!
    Mvh Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare