Ida

    Nu kommer massa frågor :-) 1: jag vill jobba med barn/ungdomar som har det svårt på något sätt - vilka utbildningar har jag att välja mellan?( jag har endast grundläggande behörighet för tillfället) 2: om jag söker Grundlärarutbildning mot fritidshem och sedan vill jag bli lärare - behöver jag då läsa hela lärarutbildningen eller kan det förkortas ifall Grundlärarutbildning mot fritidshem har några av de kurser som lärarutbildningen har? 3: jag har sökt sommarkurser på högskolan och dessa är 7.5 HP - jag har aldrig förstått vad högskolepoäng är. Vad är det och gagnar det mig på något sätt? TACK!! :-)

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Ida,

    högskolepoäng räknar man så här: om man läser på högskolenivå under en termin (20 veckor) på heltid - då läser man 30 hp, högskolepoäng.

    En sommarkurs på 7.5 hp motsvarar halvtidsstudier under en halvtermin; eller studier på 25% under en hel termin. Att ha fler högskolepoäng är alltid bra. Om inte annat, så ser det bra ut i CV, när man söker jobb.

    Du skriver att du vill jobba med barn/ungdomar som har det svårt på något sätt  och frågar: vilka utbildningar har du att välja mellan?

    Jag kan varmt rekommendera yrkeshögskoleutbildningar - de är kortare än högskoleutbildningar och de leder direkt till jobb. Se ex. Socialpedagog-inriktning-kbt-vasterasyrkeshogskola

     YH till behandlingspedagog>>

    och ännu en yh - behandlingspedagog>>

    yh till Integrationspedagog>>

    och en annan YH till Integrationsped.>>

    ännu en utbildning Integrationsped.>>

    och en till utb.till Integr.ped>>

    Vi rekommenderar yrkeshögskoleutbildningar för att de är mycket arbetsmarknadsorienderade: man får helt enkelt jobb efter en yrkeshögskoleutbildning. I princip är det så att alla som vill ha jobb, får jobb om de går en yh.

    angående omskola sig från Lärare i fritidshem>> till en annan sort lärare - är det svårt att på förhand svara på. Lärarutbildningar är extremt "krångligt uppbyggda" med massa olika varianter på utbildningar. Varje högskola/universitet får dessutom göra många egna bedömningar ... nu är det också möjligt att utbildningar till grundskolelärare kommer att ännu en gång förändras inom ganska snar framtid.

    Det rådet jag kan ge är att söka den lärarutbildning som man tror man vill gå. Sedan ser man hur det blir... helt enkelt... det går inte planera på förhand att "om jag går den och den lärarutbildning är det lättare att omskola mig till andra lärarutb. sen om jag vill..." :( tyvärr så går det inte med säkerhet säga ngt. om det på förhand...

    Jag skulle tänka så här, om jag var i din situation: jag skulle kanske satsat på att bli lärare för högstadiet i 3 ämnen. På högstadiet sätter man betyg och det är därför viktigt att bli en Behörig lärare. Alt. skulle jag satsa på att bli behörig lärare i 2 ämnen på gymnasiet - då är man automatiskt också behörig i samma ämnen på högstadiet... Sedan kan man säkert få jobba på mellanstadiet och i fritidshem också... kanske inte om en behörig för rätt stadie söker jobb samtidigt som dig, men chansen är stor att få jobb i alla fall - då lärare saknas.

    Hur lärarbrist utvecklar sig i framtiden är det svårt att säga. personligen tror jag att det fortsätter att bli lärarbrist i Sverige under ganska lång tid framöver.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Peter syv