Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Johanna,
    Programmering 1 - är en 100-poängs kurs. Den kan läsas på heltid på fem veckor. Det är alltså en normalstor gymnasiekurs. Att kunna jobba som programmerare med endast den kursen "i bagaget" tror jag inte kommer att gå. I och för sig är det upp till en arbetsgivare att anställa vem hen vill för programmeringsuppdrag. Det finns exempel på att de som jobbar som programmerare är självlärda, ej har någon formell utbildning; det är ovanligt men förekommer. Har man stor talang för programmering och har lärt sig på egen hand och hittar en arbetsgivare eller uppdragsgivare som är beredda att betala för ens tjänster, så är det fritt fram att börja jobba.
    Programmerare och de flesta andra yrken inom område DATA-IT är i Sverige icke-reglerade. Det är med det arbetsgivarens "sak" att bestämma vilken utbildning som accepteras och leder till anställning.
    *****
    Vad gäller behörighet till högre studier, så ser vi att ganska många Yrkeshögskoleutbildningar inom område DATA-IT kräver för särskild behörighet godkänt betyg i Programmering 1.
    Exempel på yh-utbildningar där i kraven för särskild behörighet ingår gymnasial kurs Programmering 1:
    utbildning/yrkesakademin-yrkeshogskola/bi-analyst-ai-kompetens
    utbildning/uddevalla-vuxenutbildning/backend-utvecklare
    utbildning/jensen-yrkeshogskola/ai-developer
    utbildning/teknikhogskolan/net-utvecklare
    utbildning/it-hogskolan/net-cloud-developer

    Liselotte