Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Anna!
    Det finns ett antal yrken/tjänster där arbetsgivare kräver "högskoleutbildning á minst 180 högskolepoäng", oavsett vad det är för utbildning. Några exempel på sådana jobb är Folkbokföringshandläggare, Arbetsförmedlare, Utredare på FK, Studiestödsutredare på CSN.
    Om du undrar om jobben som mer specifikt är knutna till utbildningen "förskollärare" men som inte finns inom förskolan, då tipsar jag om att du tittar på följande yrken:  Aktivitetsinspiratör, Fritidsledare på ungdomscentra (som inte direkt är knutna till skolorna), Kolloledare, Medarbetare i ungdomsprojekt (t.ex de som jobbar med "hemmasittare"), Ungdomscoach.
    Alla de yrken som jag nämner i mitt svar hör till yrken som är icke-reglerade. Alltså blir det helt upp till arbetsgivare att bestämma vem som får jobbet. Så, du får gärna söka de jobben... och även som obehörig lärare (t.ex på lågstadiet men även på mellan- och högstadiet i grundskolan). När det är lärarbrist kan man få vikariat som lärare trots avsaknad av lärarlegitimation.
    Sedan tänker jag på vidareutbildningar - om du vill läsa vidare för att bli speciallärare eller specialpedagog inom förskolan, eller sikta på att bli högskolelärare/forskare. Ännu en möjlighet är att titta på yrkeslärarprogrammet - om du kan tänka dig bli lärare på gymnasiet eller på komvux för blivande Barnskötare.