Amanda
    Hej syv!
    Jag har alltid varit inne på att bli läkare, då större delen av min familj arbetar inom sjukvården har det blivit ett självklart val. Jag har därför alltid trott att jag ska gå natur (har betygen för det) men har aldrig varit särskilt intresserad utav no ämnena inte heller särskilt inne på matten. Mina bästa ämnen som jag tycker bäst om har alltid varit språk: svenska, engelska och spanska och jag har därför varit lite inne på det humanistiska vet att man får behörighet till bla advokat men vilka fler studier får man behörighet till? Kan man läsa in ämnen som ger en behörighet till sjuksköterskeyrken? Tack i förhand vet att det blev väldigt mycket, förlåt.

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, bra att du reflekterar över ditt studiearv i familjen och att du faktiskt kanske inte vill följa det utan att fundera ordentligt!

    Humanistiska programmet ger dig en bra grundläggande behörighet till det mesta inom det samhällsvetenskapliga området inom juridik (inte affärsjuridik -då behöver du läsa upp till Matte 3), media, beteendevetenskap, litteraturvetenskap, lärare mm. Kompletterar du programmet med en mattekurs + Naturkunskap 2 så har du behörighet att söka till en sjuksköterskeutbildning.

    /Lena, Syv